Ε5. Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου (Β' ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΜΣ)
Άννα Κλώθου
Στο πλαίσιο του μαθήματος επιλογής “Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου” επιχειρείται η διερεύνηση/ νοηματοδότηση των βασικών συνιστωσών/ θεωρητικών εννοιών του πεδίου της αξιολόγησης και των εν δυνάμει δυνατοτήτων αξιοποίησής τους στην εκπαίδευση, καθώς και η κριτική εμπλοκή σε θέματα αξιολόγησης και μάθησης μέσω της αξιοποίησης της σχετικής βιβλιογραφίας. Ειδικότερα, αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν: (α) η αποσαφήνιση των εννοιών της αθροιστικής και της διαμορφωτικής αξιολόγησης, καθώς και της σχέσης μεταξύ των δύο με στόχο την εμβάθυνση των κατανοήσεων των συμμετεχόντων, οι οποίοι υποστηρίζονται στην πραγματοποίηση κριτικών “αναγνώσεων” της αξιολόγησης της Μάθησης (assessment of) και της αξιολόγησης για τη Μάθηση (assessment for). Μελετώνται δυνατότητες και περιορισμοί της αθροιστικής αξιολόγησης («αξιολόγησης της Μάθησης») μέσω ζητημάτων όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, οι προκαταλήψεις και τα θέματα ισότητας στην εκπαίδευση, καθώς και της διαμορφωτικής αξιολόγησης («αξιολόγησης για τη Μάθηση») μέσω ζητημάτων εγκυρότητας, ανατροφοδότησης και αυτοαξιολόγησης/ ετεροαξιολόγησης. (β) η διερεύνηση «κοινοτοπιών» που συνδέονται με την αξιολόγηση και εγείρουν αξιώσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητά της. Για τον λόγο αυτό τίθενται ερωτήματα όπως «τι είναι αξιολόγηση» και «τι είναι μάθηση», αλλά και «πώς η αξιολόγηση μπορεί να υποστηρίξει τη μάθηση», προκειμένου να εκτεθούν μια σειρά από πιθανές απαντήσεις και να συνδεθούν με τις θεωρίες μάθησης. Μελετώνται δυνατότητες υλοποίησης και υιοθέτησης πρακτικών αξιολόγησης στην τάξη με κυρίαρχο στόχο να υποστηριχθεί η βαθιά, κριτική σκέψη αναφορικά με τις θεμελιώδεις αρχές που εμπλέκονται στο πεδίο της αξιολόγησης και λιγότερο να “εξοπλιστούν” οι συμμετέχοντες με “τεχνάσματα” αξιολόγησης. (γ) η αξιολόγηση ως κοινωνική δραστηριότητα και η υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων με τους οποίους σκεφτόμαστε για αυτήν με παράλληλη αξιοποίηση της βιβλιογραφίας. Τίθενται ερωτήματα όπως «τι είναι η αξιολόγηση στη μαθηματική εκπαίδευση»; «Ποια θέματα σχετίζονται με την αξιολόγηση στη μαθηματική εκπαίδευση»; «Ποια είναι τα ερωτήματα που θέτει η έρευνα για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση των Μαθηματικών»; «Ποια ζητήματα πρέπει να αντιμετωπιστούν»; Η προσέγγιση αυτή συνιστά μια κριτική του κυρίαρχου παραδείγματος (paradigm) της αξιολόγησης στην εκπαίδευση με αναφορά στο πεδίο των Μαθηματικών και μια εναλλακτική προοπτική που λαμβάνει υπόψη την κοινωνική φύση της μαθηματικής συμπεριφοράς, τις θεωρίες του λόγου (discourse) και της επικοινωνίας, τις σχέσεις εξουσίας, καθώς και τον ρόλο της εκπαίδευσης και των Μαθηματικών στους κόλπους της κοινωνίας. (δ) η σύνδεση του περιεχομένου των Προγραμμάτων Σπουδών με τις πρακτικές αξιολόγησης. Η συζήτηση εστιάζεται στην ανάγκη αναμόρφωσης των “παραδοσιακών” πρακτικών αξιολόγησης που έχουν αποτύχει να πραγματοποιήσουν αυτή τη σύνδεση και να ικανοποιήσουν τις μαθησιακές ανάγκες ορισμένων ομάδων μαθητών. Επιπλέον, συζητιούνται θεμελιώδη ζητήματα που ανακύπτουν, καθώς η αξιολόγηση λειτουργεί ως μέσο διάκρισης μεταξύ των μαθητών και προσδιορίζονται οι βάσεις πάνω στις οποίες είναι κατασκευασμένες οι διακρίσεις αυτές. (ε) η μελέτη των “συμπεριφορών” που αναγνωρίζονται ως ενδείξεις κατανόησης εντός της κοινότητας του σχολείου. Η απόδοση αξίας σε διάφορες μορφές “συμπεριφοράς” δεν είναι καθολική ή προφανής στην εκπαίδευση, ενώ η ίδια “συμπεριφορά” σε διαφορετικές περιστάσεις μπορεί να αποτιμάται με πολύ διαφορετικό τρόπο. Επιπλέον, διερευνώνται οι πρακτικές αξιολόγησης που μπορούν να προσδιορίσουν ποιες πτυχές της συμπεριφοράς των μαθητών είναι πιθανό να αναγνωρίζονται ως “μαθηματικές” και να αξιολογούνται ως “σημάδια” μαθηματικής κατανόησης.
ΛιγότεραΣτο πλαίσιο του μαθήματος επιλογής “Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου” επιχειρείται η διερεύνηση/ νοηματοδότηση των βασικών συνιστωσών/ θεωρητικών εννοιών του πεδίου της αξιολόγησης και των εν δυνάμει δυνατοτήτων αξιοποίησής τους στην εκπαίδευση, καθώς και η κριτική εμπλοκή σε θέματα αξιολόγησης και μάθησης μέσω της αξιοποίησης της σχετικής βιβλιογραφίας. Ειδικότερα, αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν: (α) η αποσαφήνιση των εννοιών της αθροιστικής και της διαμορφωτικής αξιολόγησης, καθώς και της σχέσης μεταξύ των δύο με στόχο την εμβάθυνση των κατανοήσεων των συμμετεχόντων, οι οποίοι υποστηρίζονται στην πραγματοποίηση κριτικών “αναγνώσεων” της αξιολόγησης της Μάθησης (assessment of) και της αξιολόγησης για τη Μάθηση (assessment for). Μελετώνται δυνατότητες και περιορισμοί της αθροιστικής αξιολόγησης («αξιολόγησης της Μάθησης») μέσω ζητημάτων όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, οι προκαταλήψεις και τα θέματα ισότητας στην εκπαίδευση, καθώς και της διαμορφωτικής αξιολόγησης («αξιολόγησης για
Στο πλαίσιο του μαθήματος επιλογής “Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου” επιχειρείται η διερεύνηση/ νοηματοδότηση των βασικών συνιστωσών/ θεωρητικών εννοιών του πεδίου της αξιολόγησης και των εν δυνάμει δυνατοτήτων αξιοποίησής τους στην εκπαίδευση, καθώς και η κριτική εμπλοκή σε θέματα αξιολόγησης και μάθησης μέσω της αξιοποίησης της σχετικής βιβλιογραφίας. Ειδικότερα, αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν: (α) η αποσαφήνιση των εννοιών της αθροιστικής και της διαμορφωτικής αξιολόγησης, καθώς και της σχέσης μεταξύ των δύο με στόχο την εμβάθυνση των κατανοήσεων των συμμετεχόντων, οι οποίοι υποστηρίζονται στην πραγματοποίηση κριτικών “αναγνώσεων” της αξιολόγησης της Μάθησης (assessment of) και της αξιολόγησης για τη Μάθηση (assessment for). Μελετώνται δυνατότητες και περιορισμοί της αθροιστικής αξιολόγησης («αξιολόγησης της Μάθησης») μέσω ζητημάτων όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, οι προκαταλήψεις και τα θέματα ισότητας στην εκπαίδευση, καθώς και της διαμορφωτικής αξιολόγησης («αξιολόγησης για
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -