Ρωσική γλώσσα ΙΙ (KOM07112)

Ενότητες

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΙΙ

    Σχολή     Τμήμα Γλώσσας, φιλολογίας και πολιτισμού των Παρευξείνιων Χωρών  
                                 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
    Αντικείμενο    Ρωσική γλώσσα Ι – ΙΙ
    Διάρκεια του …    2+2+2 = 6 ώρες την εβδομάδα, 12 εβδομάδες ανά εξάμηνο, 2 εξάμηνα.
    ECTS     
        Το επιδιωκόμενο επίπεδο γλωσσομάθειας για το 1ο έτος σπουδών (Α΄ και Β΄ εξάμηνο)
(Με βάση τα επίπεδα Α1 και Α2 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις γλώσσες (CEF)

       Α1 (Αρχάριος χρήστης. Επίπεδο Στοιχειώδους Γνώσης). Ο/Η φοιτητής/τρια μπορεί να κατανοεί και να χρησιμοποιεί οικείες και καθημερινές εκφράσεις και να διατυπώνει με απλό τρόπο συγκεκριμένες ανάγκες του. Μπορεί να αυτοσυστήνεται ή να συστήνει άλλο πρόσωπο, να θέτει προσωπικές ερωτήσεις σε κάποιον και να απαντήσει ερωτήσεις που αφορούν προσωπικά στοιχεία, όπως το πού μένει, τα άτομα που γνωρίζει και τα πράγματα που κατέχει. Μπορεί να συνδιαλλαγεί με απλό τρόπο υπό την προϋπόθεση ότι ο συνομιλητής του μιλάει αργά και καθαρά και είναι διατεθειμένος να βοηθήσει.  
Α2 (Αρχάριος χρήστης. Επίπεδο Βασικής Γνώσης). Μπορεί να κατανοεί μεμονωμένες λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιούνται συχνά για καθημερινά και οικεία θέματα (π.χ. απλές ατομικές και οικογενειακές πληροφορίες, αγορές, στενό περιβάλλον, εργασία). Μπορεί να επικοινωνεί κατά τη διεκπεραίωση απλών και συνηθισμένων εργασιών που απαιτούν μόνο μία απλή ανταλλαγή πληροφοριών σε θέματα οικεία και καθημερινά. Μπορεί να περιγράφει με απλά λόγια την κατάρτισή του και το στενό του περιβάλλον και να αναφέρεται σε θέματα που αφορούν τις άμεσες ανάγκες του.

    Οι στόχοι του 1ου  έτους σπουδών  

 -Η παροχή στους/στις φοιτητές/τριες μεθόδων και υλικών που θα στηρίξουν τη χρήση της γλώσσας, την καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων αποτελεσματικής επικοινωνίας σε απλές, καθημερινές περιστάσεις.
-Να εξοικειωθούν και να  κατακτήσουν οι φοιτητές/τριες τεχνικές για μία συμμετοχική μελέτη της ρωσικής γλώσσας.
-Να γίνουν αποτελεσματικοί χρήστες και χειριστές της ρωσικής γλώσσας σε απλές περιστάσεις βιωματικής επικοινωνίας.
-Να ’ρθουν σε επαφή με τον ρωσικό πολιτισμό.
-Να ασκούνται και στις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες: ακρόαση, ομιλία, γραφή, ανάγνωση.
-Να έχουν κατακτήσει ικανοποιητικό ενεργητικό λεξιλόγιο (τουλάχιστον 1.000 λέξεις). Το λεξιλόγιο να ανταποκρίνεται γραμματικά και θεματικά στις ανάγκες του Προγράμματος Σπουδών και τις ορισμένες επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων του Τμήματος (συγκεκριμένα ουσιαστικά, ενεργητικά ρήματα, λεξιλόγιο για την καθημερινή ζωή, τις κοινωνικές σχέσεις, την εκπαίδευση, τον πολιτισμό).
-Το μάθημα διδασκαλίας και εκμάθησης της ρωσικής γλώσσας να γίνει με εντατικούς ρυθμούς σε δύο επίπεδα: Α1 και Α2, όπως οι επιδιωκόμενες δεξιότητες περιγράφονται παραπάνω.
    Προϋποθέσεις για την ικανοποίηση των στόχων    -Μελέτη «αναγκών» των φοιτητών/τριών που επέλεξαν τη ρωσική γλώσσα.
-Ύπαρξη και δημιουργία κινήτρων μάθησης.
-Σύνδεση των μαθημάτων με ευκαιρίες χρήσης της γλώσσας.
-Χρήση αποτελεσματικών μεθόδων διδασκαλίας.
-Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την αποτελεσματική διδασκαλία της ρωσικής γλώσσας.
    Απαιτούμενα συγγράμματα     Για τη διδασκαλία και την εκμάθηση της ρωσικής γλώσσας απαιτείται η χρήση κατάλληλου έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού. Ως προς τα περιεχόμενα μάθησης βασικό κριτήριο καταλληλότητας αποτελούν η δομή του υλικού, η αυθεντικότητα και τα κειμενικά είδη με κύριο άξονα τον βαθμό δυσκολίας, την πρόκληση του ενδιαφέροντος των φοιτητών και το επίπεδο γλωσσομάθειας που επιδιώκεται να κατακτηθεί.
    Προτεινόμενο υλικό      

Για την ικανοποίηση των στόχων του 1ου έτους, χρησιμοποιούνται τα εγχειρίδια:
1.    М.П. Аксёнова РУССКИЙ ЯЗЫК ПО-НОВОМУ (под редакцией Р.А. Кульковой) Часть 1 (уроки 1-12), Санкт-Петербург «Златоуст» 2000
2.    Е.Р.Ласкарева  ЧИСТАЯ ГРАММАТИКА  Санкт-Петербург «Златоуст» 2006
Τα κριτήρια επιλογής των συγκεκριμένων εγχειριδίων:
1ο εγχειρίδιο (3 τεύχη). 22 μαθήματα ρωσικής γλώσσας (αρχικού και μεσαίου επιπέδου εκπαίδευσης) περιγράφουν συστηματικά τη γλώσσα και υποστηρίζουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων επικοινωνίας. Οι πίνακες που παρατίθενται δίνουν τη δυνατότητα στον/στη φοιτητή/τρια να ελέγχει τον εαυτό του/της και διευκολύνουν την απομνημόνευση. Το βιβλίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προετοιμασία των εξετάσεων πιστοποίησης 1ου επιπέδου με βάση τις Κρατικές προδιαγραφές της Ρωσικής Ομοσπονδίας για τη ρωσική γλώσσα ως ξένη, στο οποίο εμπίπτουν τα περιγραφόμενα επίπεδα Α1 και Α2 του συγκεκριμένου προγράμματος)  
Συμπληρωματικά και με τους ίδιους στόχους, χρησιμοποιείται και το
2ο εγχειρίδιο. Παρουσιάζονται συστηματικά τα πιο σημαντικά γραμματικά φαινόμενα για τους/τις ξένους/ες φοιτητές/τριες: πτώσεις, ρηματικές όψεις, ρήματα κίνησης, επιθετικές και επιρρηματικές μετοχές, ρήματα με προθέσεις. Το υλικό αποτελείται από ασκήσεις που διαρθρώνονται με σπειροειδή τρόπο ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας. Καινοτομία του βιβλίου αποτελεί η ανάπτυξη του ενεργητικού λεξιλογίου του/της φοιτητή/τριας (από 500 έως 5000 λέξεις), καθώς διδάσκεται τη γραμματική. Ασκήσεις ελέγχου και τεστ συντάχτηκαν έτσι ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως στις απαιτήσεις των προδιαγραφών  των κρατικών τεστ πιστοποίησης (ΤΡΚΙ: Τα τεστ της ρωσικής ως ξένης) και συνοδεύονται με τις λύσεις.)
3. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι φοιτητές/τριες έχουν στη διάθεσή τους ρώσο-ελληνικό γλωσσάριο για την υποστήριξη της διδασκαλίας του λεξιλογίου κάθε ενότητας.
    Συμπληρωματικό υλικό     1. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ  
Σ. Μαμαλούι – Α. Τρακάδας.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΛΑΒΩΝ/Διεύθυνση: Αντώνιος-Αιμίλιος Ν. Ταχίαος / University Studio Press ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2003  
2. ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Σ. Μαμαλούι – Α. Τρακάδας.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΛΑΒΩΝ/Διεύθυνση: Αντώνιος-Αιμίλιος Ν. Ταχιάος / University Studio Press ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2008  
    Οι μέθοδοι εκπαίδευσης     Προτείνεται η αξιοποίηση αρχών γλωσσολογικών θεωριών για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών (αντιπαραβολική ανάλυση, ανάλυση των λαθών)  και η χρήση συνδυασμού μεθόδων: δομιστική, επικοινωνιακή με βάση τις αρχές του γραμματισμού και των πολυγραμματισμών (λειτουργική προσέγγιση).
Σε επίπεδο διδακτικών πρακτικών χρησιμοποιούνται:
1.    διάλεξη, συζήτηση, προγραμματισμένη διδασκαλία
2.    Χρήση του εγχειριδίου και αξιοποίηση ποικίλων μορφών εποπτικού υλικού (σημειώσεις, σχεδιασμός, παραπομπές, σχόλια, επανεξέταση…)
3.    Πρακτική άσκηση: επικοινωνία με έντυπο και ηλεκτρονικό τρόπο σε πραγματικές συνθήκες, επικοινωνία με φυσικούς/ές ομιλητές/τριες της γλώσσας.
4.    Αξιοποίηση της πολυτροπικότητας στην επικοινωνία και στις διδακτικές μεθόδους.
5.    Αυτόνομη μελέτη του/της φοιτητή/τρια (προετοιμασία παρουσιάσεων, περιλήψεων, εκθέσεων).


Β΄ ΕΞΑΜΗΝΟ:

    Μάθημα
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τα μαθήματα επικεντρώνονται:
1.    στη φωνητική και τη φωνολογία της ρωσικής γλώσσας
2.    στην κατάκτηση του αλφαβητισμού
3.    στη μορφολογία: στη «γραμματική» της λέξης
     4. στη σύνταξη: στη γραμματική της πρότασης   


Урок 7    Επιτονισμός. Γραμματική
-Δομή У меня есть ... Αντιπαράθεση нет – да, нет – есть
-Ρήμα хотеть(21в)
-Δήλωση άμεσου αντικειμένου. Αιτιατική πτώση
-Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα
-Ρήμα – παράδειγμα  2(а, б, в)
-Ρήμα – παράδειγμα 3в
-Ουσιαστικά θηλυκού γένους σε t’ στην Αιτιατική πτώση
-Επίθετα και τακτικά αριθμητικά στην Αιτιατική πτώση
-Προσωπικές αντωνυμίες και αυτοπαθής αντωνυμία себя
-Επίθετα σε – ов  и  –ский  στην Προθετική πτώση.
-Δήλωση κατεύθυνσης . Αιτιατική πτώση
-Ρήματα- παραδείγματα  ехать, идти
-Ρήμα – παράδειγμα видеть(2а)
-Τόπος και κατεύθυνση
-Χρήση της πρόθεσης на (=в)
-Δήλωση σκοπού (απαρέμφατο)
-Επιρρήματα τοπικά και κατεύθυνσης
-Как пройти, проехать?
Ετοιμαζόμαστε να διαβάζουμε κείμενο
«Я и моя подруга» «Славное море, священный Байкал»
-Προσωπικές αντωνυμίες στη Δοτική πτώση
-Προστακτική
-Ευθύς λόγος και τα λόγια του συγγραφέα
-Все или всё, Все – никто, всё- ничего
-Ουσιαστικοποιημένα επίθετα
-Σύντομη μορφή επιθέτων
-Πληθυντικός των ουσιαστικών τύπου дом
Σχηματισμός λέξεων και λεξικογραφική εργασία
-Προσφύματα ουσιαστ. - ец, -к (а)
-Προσφύματα επιθέτων  -ическ-
-Ещё или уже
-Χρήση ρημάτων Смотреть – видеть
-Χρήση ρημάτων  изучать, учить, учиться
Διαβάζουμε στο σπίτι
«Скупой Богач»          
Урок 8   

Επιτονισμός
-Επιφωνηματική πρόταση
Γραμματική
-Δομή πρότασης  Рассказ интересный
-Σύγκριση των δομών Это (был) -старый дом – Дом (был) старый
-Σύγκριση быть(находиться) и быть (глагол-связка)
-Ερωτήσεις  Какой сегодня день? и Когда? (среда – в среду)
-Σύγκριση быть (связка) – быть(иметь место)- быть(находиться)
-Αντωνυμίες тот – этот
-Ουσιαστικό это και δεικτικές αντωνυμίες этот, эта, это, эти
-Κτητικές αντωνυμίες и Винительный падеж
-Δεικτικές αντωνυμίες и Винительный падеж
-Δεικτικές αντωνυμίες и Предложный падеж
-Δομή В этот день
-Который час
-Ρήματα начинаться, продолжаться, кончаться
-Сколько раз? Как часто?
-Μετρώ από 200 до 1000
-Сколько стоит?
-Προσωπικές αντωνυμίες στη Δοτική Πτώση
Ετοιμαζόμαστε να διαβάζουμε κείμενο
«Немного об их жизни»
-Αρνητικές προτάσεις τύπου Никто ничего не читал
- Σύγκριση союза что и союзного слова что
-Παρουσία – απουσία λέξης есть
Οπτικό ακουστικό κείμενο
Δραστηριότητες  επιλογής
-Λέξη тот в сложном предложении
-Δήλωση χρόνου
Σχηματισμός λέξεων και λεξικογραφική εργασία
-Η ρίζα της λέξης
 -Ρήματα болеть (я болею, я болею за…) и болеть (у меня болит голова)
-Ρήμα играть с предлогами в и на
Επαναλαμβάνουμε!
-Προσωπικές αντωνυμίες
-Κύρια μέρη του λόγου
-Ανάλυση απλής πρότασης
-Ρηματικές σχέσεις
Λεξιλόγιο
Διαβάζουμε στο σπίτι
«Самовлюблённый Нарцисс»   
Урок 9   

Φωνητική. Επιτονισμός. Φθόγγοι και γράμματα
-Σύμφωνα που δεν προφέρονται
 Γραμματική  
-Δήλωση ποσότητας. Γενική Πτώση
-Συνδυασμός (σύνδεση) των αριθμητικών με τα επίθετα
-Υπερθετικός βαθμός επιθέτων
-Αντωνυμίες, επίθετα και τακτικά αριθμητικά στη Γενική πτώση
Οπτικό ακουστικό κείμενο
-Αριθμητικά σε t’
Δραστηριότητες  επιλογής
-Σύνδεσμοι и, но
-Επαναλαμβάνουμε τους συνδέσμους и, а
Ετοιμαζόμαστε να διαβάζουμε κείμενο
«Славное море, Священный Байкал»
Υπερθετικός βαθμός επιθέτων
«На Новом Арбате»
-Συνδυασμός один из + Γενική
-Σύνθετες προτάσεις με συνδετική λέξη который
Σχηματισμός λέξεων και λεξικογραφική εργασία
-Από τι αποτελείται η λέξη
-Καταφατικές και αρνητικές προτάσεις με το ρήμα быть στον ενεστώτα και στην παρελθοντική χρονική βαθμίδα
Ελάτε να μιλήσουμε!
Επαναλαμβάνουμε!
-Ανάλυση πρότασης
-Χρήση του ρηματικού πίνακα
Λεξιλόγιο
 Διαβάζουμε στο σπίτι
«Принцесса на горошине»   
Урок 10   

Φωνητική. Επιτονισμός. Φθόγγοι και γράμματα
-с, з перед ч, ш, ж, ж перед ч
т, д перед ч
-Κίνηση τόνου στην πρόταση
Γραμματική
-Δήλωση κτήσης. Γενική
-Χρήση της αντωνυμίας свой στις απλές προτάσεις και στις σύνθετες
Οπτικό ακουστικό κείμενο
Δραστηριότητες  επιλογής
-Χρήση της αντωνυμίας его, её, их и свой στις σύνθετες προτάσεις
-Некоторые случаи употребления слова свой
-Об истории Арбата
Ετοιμαζόμαστε να διαβάζουμε κείμενο
«Улица Арбат»
-Φράση Какой год? – В каком году?
«Проспект Новый Арбат»
Σχηματισμός λέξεων και λεξικογραφική εργασία
-Σύνθεση λέξης
-Προσφύματα –ок/ - ек/ -ёк/ -ик
-Σύνθετες λέξεις
-Σύνδεσμοι также = тоже и также ≠ тоже
Ελάτε να μιλήσουμε!
Давайте поиграем
Επαναλαμβάνουμε!
-Κατηγόρημα
Λεξιλόγιο
 Διαβάζουμε στο σπίτι
«Об А.С. Пушкине»   
Урок 11   

Επιτονισμός
-Μετακίνηση του κέντρου επιτονισμού και της θέσης των μορίων не, ли
 Γραμματική
-Ρήμα. Μελλοντικές χρονικές βαθμίδες
-Απαρέμφατο быть = иметь место, быть = глагол-связка, быть = находиться
-Инфинитив быть (= находиться: лежать, стоять, висеть и т.п.)
-Ρήμα-παράδειγμα κατηγορίας 6а 
-Ρήμα-παράδειγμα κατηγορίας 13б, 2а, 2б
Οπτικό ακουστικό κείμενο
-Χρήση λέξης есть
-Αυτόνομη εργασία
-Δήλωση άμεσου αντικειμένου. Αιτιατική. Άμεσο αντικείμενο-πρόσωπο
Ετοιμαζόμαστε να διαβάζουμε κείμενο
«Наши персонажи»
-Αρνητικές αντωνυμίες никто, ничто
-Αρνητικά επιρρήματα нигде, никуда
-Συνθήκη (Προϋπόθεση) και εναλλακτική λύση (если, ли)
-Παράθεση есть ли – если
-Δήλωση σκοπού
-Προθετική πτώση των λέξεων (για τη δήλωση του τόπου) лес, сад и т.д.
Δραστηριότητες  επιλογής 
-Сравнение конструкций Кто не был где -кого не было где
Σχηματισμός λέξεων και λεξικογραφική εργασία
-Προσφύματα  – тель-, -ниц-
-Ρήματα  слушать, слышать
-Σύνδεσμος не только…, но и …
Ελάτε να μιλήσουμε!
Давайте поиграем
Επαναλαμβάνουμε!
-Προσωπικές αντωνυμίες και αυτοπαθής αντωνυμία  себя в Винительном Падеже
-Λέξη свой в Именительном Падеже
-Αρνητικές αντωνυμίες
-Δομή πρότασης
Λεξιλόγιο
Διαβάζουμε στο σπίτι
А.П. Чехов. На даче   
Урок 12   

Επιτονισμός
 Γραμματική
-Οργανική πτώση. Δήλωση κοινής δράσης
-Μεμονωμένη κίνηση στο παρελθόν με την κατάλληλη χρήση των ρημάτων (ходить, ездить)
-Δομές τύπου чай с лимоном
-Ρήμα 23б
-Δήλωση χρόνου με τις δομές τύπου за обедом
-Ρήμα 25,  5б 
-Προσωπικές αντωνυμίες και себя στην Οργανική
-Επίθετα, τακτικά αριθμητικά και αντωνυμίες στην Οργανική
-Δήλωση долженствования
Οπτικό ακουστικό κείμενο
-Ρήματα 4в, 4б 
-Χρήση των ρηματικών όψεων
-Σχηματισμός των όψεων
-Όψη και Χρόνος
-Μελλοντικές χρονικές βαθμίδες
-Δήλωση χρόνου με προθέσεις через, назад
-Δήλωση χρόνου (месяц, время года)
-Χρήση ρημάτων продолжать - продолжить
-Ουσιαστικά θηλυκού γένους σε t’ в Творительном и Предложном падежах
Ετοιμαζόμαστε να διαβάζουμε κείμενο
«Три ученика»
-Δομές  у них три сына – у них было (будет) три сына
-Χρήση όψεων ρημάτων σε διάφορες καταστάσεις
-Δήλωση επιθυμίας (структура Он хочет, чтобы мы…)
«Немного о русском Севере»
-Συγκριτικός βαθμός των επιθέτων και επιρρημάτων  на -о
-Лучше, чем что и лучше чего
Δραστηριότητες  επιλογής
-Виды глагола. Процесс действия и его предел, исчерпанность
-Употребление видов (отрицание) Переводить книгу – перевод книги
Σχηματισμός λέξεων και λεξικογραφική εργασία
-Πρόσφυμα сущ. ж.р. -ость
-Σύντομη μορφή των επιθέτων
-Ρήμα заниматься
Ελάτε να μιλήσουμε!
Επαναλαμβάνουμε!
-Προθέσεις
-Ρηματικές Όψεις
-Απλές προτάσεις
Λεξιλόγιο
Διαβάζουμε στο σπίτι
«О русском Севере» (текст 1)