331 ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ - ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ (331)
Πληροφορίες
Περιγραφή
Οι στόχοι του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/ριες τις βιοχημικές διαδικασίες που εξελίσσονται κατά τη διάρκεια εκδήλωσης διαφόρων χρόνιων παθήσεων αλλά και μυοσκελετικών τραυματισμών με στόχο την χρησιμοποίηση των αρχών της βιοχημείας της άσκησης στον σχεδιασμό και εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης για την αποκατάσταση των ασκουμένων καθώς και τις διατροφικές πρακτικές που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος που ασκείται και ταυτόχρονα παρουσιάζει πρόβλημα χρόνιας πάθησης ή μυοσκελετικού προβλήματος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ενότητα Α: Βιοχημεία της Άσκησης
Μάθημα 1 (10-10-2006): Εισαγωγή σε βασικές γνώσεις και αρχές της Βιοχημείας: χημική σύσταση του σώματος, κύτταρο, μακρομόρια, γενετική πληροφορία, αρχές μεταβολισμού, ένζυμα, ομοιόσταση. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Μάθημα 2* (16-10-2006): Η βιοχημεία του μυϊκού ιστού και της μυϊκής σύσπασης. Η βιοχημεία του γηρασμένου μυ – μηχανισμός μυϊκής υπερτροφίας/ ατροφίας. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Μάθημα 3* (23-10-2006): Ενεργειακός μεταβολισμός κατά την άσκηση: λίπη, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες – οξείες και χρόνιες αποκρίσεις. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Μάθημα 4 (30-10-2006): ΗΤο ενδοκρινικό σύστημα και η άσκηση. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Μάθημα 5 (6-11-2006): Η άσκηση και ο μεταβολισμός των οστών με έμφαση στην οστεοπόρωση. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Μάθημα 6 (13-11-2006): Παχυσαρκία, διαβήτης και άσκηση. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Μάθημα 7 (20-11-2006): Άσκηση και αρτηριοσκλήρυνση - Μυϊκή φλεγμονή. Διδάσκων Ι. Φατούρος.
Ενότητα Β: Αθλητική Διατροφή
Μάθημα 9 (4-12-2006): Πρωτεΐνες – παρουσίαση και συσχέτιση με την κατανάλωση λίπους και τις ειδικές περιπτώσεις αυξημένης απαίτησης. Σχέση κατανάλωσης κρέατος και λήψη λιπών. Ενεργειακή αξία και δίαιτες (χημικές) που δημιουργούν μακροχρόνια προβλήματα. (π.χ. αύξηση απώλειας ασβεστίου – νεφρικές και ηπατικές δυσλειτουργίες). Διδάσκων Κ. Λαπαρίδης
Μάθημα 10 (11-12-2006): Νερό – βιταμίνες – ιχνοστοιχεία και η σχέση τους με παθήσεις όπως οστεοπόρωση, αναιμία, υπέρταση. Ειδικές ανάγκες για άτομα σε φάση αποκατάστασης από τραυματισμούς, εγχειρήσεις, ασθένειες. Διδάσκων Κ. Λαπαρίδης.
Μάθημα 11 (18-12-2006): Αναφορά στις ημερήσιες συνιστώμενες δοσολογίες και ημερήσιες προσλήψεις για όλες τις κατηγορίες τροφών καθώς και για φυτικές ίνες, λιπαρά οξέα, αμινοξέα, χοληστερόλη κλπ. Διδάσκων Κ. Λαπαρίδης.
Μάθημα 12 (8-1-2007): Ικανότητα πληροφόρησης και άντλησης πληροφοριών από τις ετικέτες τυποποιημένων τροφίμων, ικανότητα εκτίμησης μη τυποποιημένων τροφίμων, εκτίμηση των ενεργειακών και διατροφικών αναγκών σε περιόδους αποκατάστασης – ειδικά θέματα. Διδάσκων Κ. Λαπαρίδης.
Μάθημα 13 (15-1-2007): Νέες τεχνολογίες στην Αθλητική Διατροφή. Διδάσκων Κ. Λαπαρίδης.
Μάθημα 8 (27-11-2006): Εισαγωγή στις 6 κατηγορίες τροφίμων. Υδατάνθρακες – Λίπη. Συσχέτιση πληροφοριών με χρόνιες παθήσεις: διαβήτης(GI), παχυσαρκία, καρκίνος, υπέρταση, καρδιαγγειακές παθήσεις. Αναφορά σε ειδικούς πληθυσμούς (σύνδρομο down, εγκεφαλική παραλυσία, νοητική υστέρηση) και η σχέση με την διατροφή. Διδάσκων Κ. Λαπαρίδης
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες
Βοηθήματα
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ & ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. Μούγιος Β. Βιοχημεία της άσκησης. 2002.
2. Williams MH. Διατροφή, υγεία , ευρωστία και αθλητική απόδοση (επιμέλεια Λ. Συντώση). Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδη, 2003.
3. Vander, Sherman & Luciano. Φυσιολογία του Ανθρώπου, 8η έκδοση (Επιμέλεια Ελληνικής Έκδοσης: Ν. Γελαδάς & Μ. Τσακόπουλος), Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα, 2001.
4. Houston ME. Biochemistry primer for exercise science. Human Kinetics, 2001.
5. Μaughan RJ. Biochemistry of exercise. Human Kinetics, 1996.
6. Konopka P. Διατροφή και άθληση (επιμέλεια Ε. Νιφόρου). Εκδόσεις Σάλτο, 1996.
7. McArdle WD, Katch FI, Katch VL.Φυσιολογία της άσκησης (επιμέλεια Β. Κλεισούρα). Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδη, 2001.
Ανθρώπινο Δυναμικό
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:
ονοματεπώνυμο | ΛΑΠΑΡΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, ΦΑΤΟΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ | |
βαθμίδα | ΑΝ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ – ΕΠ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ | |
γραφείο | Β3-12 (Λαπαρίδης) - Β3-6 (Φατούρος) | |
τηλ. / e-mail | 2531039658 (Λαπαρίδης) 2531039651 (Φατούρος) | ifatouro@phyed.duth.gr |
τηλ. / e-mail | 2531039651 | ifatouro@phyed.duth.gr |
Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:
1. Διενέργεια κουίζ: Προγραμματισμένα η μη κουίζ τα οποία θα προσμετρώνται με συντελεστή 20% (επί 0,2).
2. Τελικές γραπτές εξετάσεις: 80%
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: E.C.T.S.
331 |
| 4 |
ΤΟΜΕΑΣ(που ανήκει το μάθημα) | ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ |
ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : α’ [ ] β’ [ ] γ’ [√] δ’ [ ]
ΕΞΑΜΗΝΟ: χειμερινο [√] εαρινό [ ]
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: υποχρεωτικό [√] επιλογής [ ]
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:
εβδομάδα | 2 |
εξάμηνο | 26 |
ΗΜΕΡΑ & ΩΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Τρίτη: 11.35 – 13.05 (Αμφιθέατρο) |
ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
(μόνο για τα μαθήματα του Γ’ & Δ’ έτους)
ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ | ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ |
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ελληνικη [√] αγγλική [ ]