Τραγωδία
Σμαρω Νικολαιδου-Αραμπατζη
Το μάθημα θα προσφέρει μια εξειδικευμένη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με την ανασύνθεση χαμένων τραγωδιών του Αισχύλου και του Ευριπίδη. Έργα αναφοράς οι σωζόμενες τραγωδίες Μήδεια και Βάκχες του Ευριπίδη.
Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας οι φοιτητές θα έχουν κατανοήσει:
- Την επιστημονική οπτική της προσέγγισης του αρχαίου δράματος με τη χρήση των πηγών.
- Το περιεχόμενο και τους όρους της ερμηνείας του δράματος και της φιλολογικής κριτικής του είδους.
- Όλους τους όρους παράστασης της αρχαίας τραγωδίας.
- Τη χρήση του μύθου από τους αρχαίους δραματικούς ποιητές.
- Τον λογοτεχνικό διάλογο των δραματικών ποιητών με την παράδοση του επικού και του λυρικού είδους καθώς και με τους σύγχρονους ομοτέχνους τους.
- Τη θεμελιώδη θέση του δραματικού είδους στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της φιλολογικής κριτικής.
Περιεχόμενο μαθήματος
Εισαγωγικά:
- α. Οι δραματικές παραστάσεις και το κοινό τους.
β. Μείζονες και ελάσσονες τραγικοί ποιητές. Το έργο των τριών μεγάλων (Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη).
2 α. Οι διονυσιακές καταβολές της τραγωδίας –Μύθος και λατρεία του Διονύσου–Η παρουσία του
Διονύσου στο αρχαίο δράμα (σωζόμενα έργα και αποσπάσματα).
β. Η Λυκούργεια Τετραλογία του Αισχύλου και οι Βάκχες του Ευριπίδη
3. Ευρ. Βάκχες. Ερμηνευτική προσέγγιση.
4. Ευρ. Βάκχες . Ερμηνευτική προσέγγιση
5. Αισχ. Λυκούργεια. Δοκιμή ανασύνθεσης
6. Αισχ. Λυκούργεια. Δοκιμή ανασύνθεσης
7. Αισχ. Λυκούργεια. Δοκιμή ανασύνθεσης
8. Αισχ. Λυκούργεια. Δοκιμή ανασύνθεσης
9. Αισχ. Λυκούργεια. Δοκιμή ανασύνθεσης
10. Αισχ. Λυκούργεια. Δοκιμή ανασύνθεσης
11. Ευρ. Μήδεια. Ερμηνευτική προσέγγιση
12. Ευρ. Ινώ. Δοκιμή ανασύνθεσης
13. Ευρ. Ινώ. Δοκιμή ανασύνθεσης
Συγγράμματα:
- J. Gregory, Όψεις και Θέματα της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας, Δ. Ιακώβ (επιμ.), Αθήνα 2010 (Παπαδήμας).
- P. E. Easterling (επιμ.), Οδηγός για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, μτφρ. Λ. Ρόζη και Κ. Βαλάκας, Ηράκλειο 2007 (Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης).
- Άλλη προτεινόμενη βιβλιογραφία
- A Lesky, H τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων: Ευριπίδης, τόμ. 1&2, μτφρ. Ν. Χουρμουζιάδης, Αθήνα 2010 ανατ. (ΜΙΕΤ).
- H. Sommerstein, Αρχαίο Ελληνικό Δράμα και Δραματουργοί, μτφρ. Α. Χρήστου, Αθήνα 2008 (Μεταίχμιο).
- Α. Μαρκαντωνάτος και Λ. Πλατυπόδης (επιμ.), Θέατρο και Πόλη: Αττικό Δράμα, Αθηναϊκή Δημοκρατία και Αρχαία Ελληνική Θρησκεία, Αθήνα 2012 (Gutenberg).
- Ιακώβ, Δ. 1998. Η ποιητική της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Αθήνα.
- E. R. Dodds, Ευριπίδου Βάκχαι, μτφρ. Γ. Υ. Πετρίδου και Δ. Σπαθάρας, Αθήνα 2004 (Καρδαμίτσας).
- Σ. Νικολαΐδου-Αραμπατζή, Ευριπίδης: Βάκχαι. Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια, Θεσσαλονίκη 2006 (Ζήτρος).
- Σ. Νικολαΐδου-Αραμπατζή, Η Λυκούργεια Τετραλογία του Αισχύλου: Δοκιμή Ανασύνθεσης (Παπαδήμας)
- Ευριπίδης: Μήδεια, μτφρ. Γ. Γιατρομανωλάκης, Αθήνα 1990 (Καρδαμίτσας)
- Θ. Στεφανόπουλος, Ευριπίδης: Μήδεια, Αθήνα 2012 (Κίχλη)
- G. Ley, The Theatricality of Greek Tragedy: Playing Space and Chorus, Chicago/London 2007
- Sourvinou-Inwood, C., Tragedy and Athenian Religion. Lanham, MD 2003.
Το μάθημα θα προσφέρει μια εξειδικευμένη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με την ανασύνθεση χαμένων τραγωδιών του Αισχύλου και του Ευριπίδη. Έργα αναφοράς οι σωζόμενες τραγωδίες Μήδεια και Βάκχες του Ευριπίδη.
Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας οι φοιτητές θα έχουν κατανοήσει:
- Την επιστημονική οπτική της προσέγγισης του αρχαίου δράματος με τη χρήση των πηγών.
- Το περιεχόμενο και τους όρους της ερμηνείας του δράματος και της φιλολογικής κριτικής του είδους.
- Όλους τους όρους παράστασης της αρχαίας τραγωδίας.
- Τη χρήση του μύθου από τους αρχαίους δραματικούς ποιητές.
- Τον λογοτεχνικό διάλογο των δραματικών ποιητών με την παράδοση του επικού και του λυρικού είδους καθώς και με τους σύγχρονους ομοτέχνους τους.
- Τη θεμελιώδη θέση του δραματικού είδους στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της φιλολογικής κριτικής.
Περιεχόμενο μαθήματος
Εισαγωγικά:
- α. Οι δραματικές παραστάσεις και το κοινό τους.
β. Μείζονες και ελάσσονες τραγικοί ποιητές. Το έργο των τριών μεγάλων (Α
Το μάθημα θα προσφέρει μια εξειδικευμένη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με την ανασύνθεση χαμένων τραγωδιών του Αισχύλου και του Ευριπίδη. Έργα αναφοράς οι σωζόμενες τραγωδίες Μήδεια και Βάκχες του Ευριπίδη.
Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας οι φοιτητές θα έχουν κατανοήσει:
- Την επιστημονική οπτική της προσέγγισης του αρχαίου δράματος με τη χρήση των πηγών.
- Το περιεχόμενο και τους όρους της ερμηνείας του δράματος και της φιλολογικής κριτικής του είδους.
- Όλους τους όρους παράστασης της αρχαίας τραγωδίας.
- Τη χρήση του μύθου από τους αρχαίους δραματικούς ποιητές.
- Τον λογοτεχνικό διάλογο των δραματικών ποιητών με την παράδοση του επικού και του λυρικού είδους καθώς και με τους σύγχρονους ομοτέχνους τους.
- Τη θεμελιώδη θέση του δραματικού είδους στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της φιλολογικής κριτικής.
Περιεχόμενο μαθήματος
Εισαγωγικά:
- α. Οι δραματικές παραστάσεις και το κοινό τους.
β. Μείζονες και ελάσσονες τραγικοί ποιητές. Το έργο των τριών μεγάλων (Α
Κατηγορία: Σχολή Κλασικών & Ανθρωπιστικών Επιστημών » Ελληνικής Φιλολογίας » Προπτυχιακό
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Παρασκευή, 02 Ιουνίου 2017
- Τετάρτη, 26 Απριλίου 2017
- Τρίτη, 04 Απριλίου 2017
- Σάββατο, 04 Μαρτίου 2017