Δραματική Ποίηση-Τραγωδία (ΕΕΑΕΦ143)
Σμαρω Νικολαιδου-Αραμπατζη
Στόχοι του μαθήματος
- Το μάθημα προσφέρει μια εξειδικευμένη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με τη διδασκαλία της τραγωδίας Βάκχες του Ευριπίδη.
- Οι φοιτητές θα κατανοήσουν:
–Τη σύνδεση του Διονύσου με το θέατρο (γιατί ο Διόνυσος –και όχι άλλος θεός– έγινε προστάτης του αρχαίου δράματος).
–Τη σχέση τελετουργίας και δραματικότητας.
–Τον ιδιαίτερο ρόλο του χορού στις Βάκχες.
–Τη σημασία της ερμηνείας των Βακχών για τη διαμόρφωση της φιλολογικής κριτικής για τον Ευριπίδη ειδικά και την αρχαία τραγωδία γενικότερα.
–Το περιεχόμενο και τα όρια της σύγχρονης μεταθεατρικής θεωρίας.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Εισαγωγικά:
- α. Ο μύθος και η λατρεία του Διονύσου.
β. Οι διονυσιακές καταβολές της τραγωδίας –Η παρουσία του Διονύσου στο αρχαίο δράμα (σωζόμενα έργα και αποσπάσματα).
- α. Η ζωή και το έργο του Ευριπίδη.
β. Η θέση των Βακχών στο έργο του Ευριπίδη και η σημασία τους για τη διαμόρφωση της φιλολογικής κριτικής.
γ. Βάκχες και μεταθέατρο.
- Ευρ. Βάκχες, 1-63
- Ευρ. Βάκχες, 64-169
- Ευρ. Βάκχες, 170-265
- Ευρ. Βάκχες, 266-433
- Ευρ. Βάκχες, 434-575
- Ευρ. Βάκχες, 576-659
- Ευρ. Βάκχες, 660-774
- Ευρ. Βάκχες, 775-912
- Ευρ. Βάκχες, 913-1042
- Ευρ. Βάκχες, 1043-1199
- Ευρ. Βάκχες, 1200-1392
- Συγγράμματα:
- J. Gregory, Όψεις και Θέματα της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας, Δ. Ιακώβ (επιμ.), Αθήνα 2010 (Παπαδήμας).
- P. E. Easterling (επιμ.), Οδηγός για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, μτφρ. Λ. Ρόζη και Κ. Βαλάκας, Ηράκλειο 2007 (Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης).
- Άλλη προτεινόμενη βιβλιογραφία
- ALesky, H τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων: Ευριπίδης, τόμ. Β΄, μτφρ. Ν. Χουρμουζιάδης, Αθήνα 2010 ανατ. (ΜΙΕΤ)
- H. Sommerstein, Αρχαίο Ελληνικό Δράμα και Δραματουργοί, μτφρ. Α. Χρήστου, Αθήνα 2008 (Μεταίχμιο).
- Α. Μαρκαντωνάτος και Λ. Πλατυπόδης (επιμ.), Θέατρο και Πόλη: Αττικό Δράμα, Αθηναϊκή Δημοκρατία και Αρχαία Ελληνική Θρησκεία, Αθήνα 2012 (Gutenberg).
- Ιακώβ, Δ. 1998. Η ποιητική της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Αθήνα.
- E. R. Dodds, Ευριπίδου Βάκχαι, μτφρ. Γ. Υ. Πετρίδου και Δ. Σπαθάρας, Αθήνα 2004 (Καρδαμίτσας).
- Σ. Νικολαΐδου-Αραμπατζή, Ευριπίδης: Βάκχαι. Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια, Θεσσαλονίκη 2006 (Ζήτρος).
- R. Seaford, Euripides: Bacchae, Warminster 1996 (Aris&Phillips).
- J. Roux, Euripide: LesBacchantes, Paris 1972 (Les Belles Lettres).
- G. Ley, The Theatricality of Greek Tragedy: Playing Space and Chorus, Chicago/London 2007 (The University of Chicago Press).
- J. J. Winkler & F. I. Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do with Dionysos? Athenian Drama and Its Social Context, Princeton 1990 (Princeton Univ. Press).
- Sourvinou-Inwood, C., TragedyandAthenianReligion. Lanham, MD 2003 (Lexington Books).
Μέθοδοι και κριτήρια αξιολόγησης
Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.
Στην αξιολόγηση της γραπτής εξέτασης θα συνεκτιμηθούν:
–Η ικανότητα των φοιτητών για ακριβή αλλά δόκιμη πεζή μετάφραση του ποιητικού κειμένου.
–Στοιχεία λεξιλογικής κατανόησης, μετρικής ανάλυσης και κριτικού υπομνηματισμού.
–Ο βαθμός κατανόησης των βασικών θεμάτων της φιλολογικής κριτικής για την ερμηνεία των Βακχών.
Λιγότερα
Στόχοι του μαθήματος
- Το μάθημα προσφέρει μια εξειδικευμένη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με τη διδασκαλία της τραγωδίας Βάκχες του Ευριπίδη.
- Οι φοιτητές θα κατανοήσουν:
–Τη σύνδεση του Διονύσου με το θέατρο (γιατί ο Διόνυσος –και όχι άλλος θεός– έγινε προστάτης του αρχαίου δράματος).
–Τη σχέση τελετουργίας και δραματικότητας.
–Τον ιδιαίτερο ρόλο του χορού στις Βάκχες.
–Τη σημασία της ερμηνείας των Βακχών για τη διαμόρφωση της φιλολογικής κριτικής για τον Ευριπίδη ειδικά και την αρχαία τραγωδία γενικότερα.
–Το περιεχόμενο και τα όρια της σύγχρονης μεταθεατρικής θεωρίας.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Εισαγωγικά:
- α. Ο μύθος και η λατρεία του Διονύσου.
β. Οι διονυσιακές καταβολές της τραγωδίας –Η παρουσία του Διονύσου στο αρχαίο δράμα (σωζόμενα έργα και αποσπάσματα).
- α. Η ζωή και το έργο του Ευριπίδη.
β. Η θέση των Βακχών στο έργο του Ευριπίδη και η σημασία τους για τη διαμόρφωση της φιλολογικής κριτικής.
γ. Βάκχες και μεταθέατρο.
- Ευρ. Βάκχες, 1-6
Στόχοι του μαθήματος
- Το μάθημα προσφέρει μια εξειδικευμένη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με τη διδασκαλία της τραγωδίας Βάκχες του Ευριπίδη.
- Οι φοιτητές θα κατανοήσουν:
–Τη σύνδεση του Διονύσου με το θέατρο (γιατί ο Διόνυσος –και όχι άλλος θεός– έγινε προστάτης του αρχαίου δράματος).
–Τη σχέση τελετουργίας και δραματικότητας.
–Τον ιδιαίτερο ρόλο του χορού στις Βάκχες.
–Τη σημασία της ερμηνείας των Βακχών για τη διαμόρφωση της φιλολογικής κριτικής για τον Ευριπίδη ειδικά και την αρχαία τραγωδία γενικότερα.
–Το περιεχόμενο και τα όρια της σύγχρονης μεταθεατρικής θεωρίας.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Εισαγωγικά:
- α. Ο μύθος και η λατρεία του Διονύσου.
β. Οι διονυσιακές καταβολές της τραγωδίας –Η παρουσία του Διονύσου στο αρχαίο δράμα (σωζόμενα έργα και αποσπάσματα).
- α. Η ζωή και το έργο του Ευριπίδη.
β. Η θέση των Βακχών στο έργο του Ευριπίδη και η σημασία τους για τη διαμόρφωση της φιλολογικής κριτικής.
γ. Βάκχες και μεταθέατρο.
- Ευρ. Βάκχες, 1-6
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Δευτέρα, 29 Φεβρουαρίου 2016