ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΛΟΓΙΑ
Καμπακη-Βουγιουκλη Πηνελοπη
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΛΟΓΙΑ:
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η ΝΕ Διαλεκτολογία (EEΓΛΩ326 /601ΓΛΩ) προσφέρεται ως μάθημα επιλογής μετά το τρίτο εξάμηνο. Καλό θα είναι να έχετε περάσει τις υπόλοιπες γλωσσολογίες γιατί αυτό θα σας βοηθήσει-δεν είναι όμως προαπαιτούμενο. Η σύγχρονη διαλεκτολογική μελέτη μέσα στο πλαίσιο της κοινωνιογλωσσολογίας έχει ως σκοπό να εξοικειώσει τους φιλολόγους με τις ντοπιολαλιές και να τους δείξει τη γλώσσα μέσα από μια διαφορετική οπτική, πέρα από αυτήν της ΚΝε. Μέσα στα μαθήματα η παρουσίαση των θεμάτων γίνεται χαλαρά και με αναφορές σε ζητήματα διδασκαλίας της γλώσσας γενικότερα, με την αξιοποίηση του γλωσσικού θησαυρού των διαλέκτων/ιδιωμάτων. Έμφαση θέλουμε να δοθεί στα γλωσσικά στοιχεία που παραμένουν αναλλοίωτα στους αιώνες και αποτελούν πολύτιμα κειμήλια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ακόμη, μέσα στα μαθήματα αξιοποιούνται στοιχεία λαογραφίας μέσω της γλώσσας πάντα, όπως μέσω συνταγών μαγειρικής, περιγραφής εθίμων και παρουσίασης τραγουδιών. Oι φοιτητές μπορούν να εκπονήσουν ΜΟΝΟ ομαδικές εργασίες και να τις παρουσιάσουν μέσα στο μάθημα. ΜONO με αυτό τον τρόπο αξιολογούνται βαθμολογικά.
Σε κάθε μάθημα θα παρουσιάζονται κάποιες διάλεκτοι ή ιδιώματα και στη συνέχεια θα συζητάμε τις εργασίες των ομάδων.
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΔΗΛΩΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΘΑ ΔΑΝΕΙΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΑΣ!
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ, ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΚΑΜΠΑΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΗ –ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΠΑΝΙΔΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΕΓΛΩ326 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Β ΖΩΝΗ |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΔΙΑΛΕΚΤΟΛΟΓΙΑ |
||||
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΑΜΠΑΚΗ |
||||
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ |
ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΑΜΠΑΚΗ-ΑΣΗΜΑΚΗΣ ΦΛΙΑΤΟΥΡΑΣ |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ECTS |
|||
Σεμινάριο/Διαλέξεις και Ασκήσεις εφαρμογής |
3 |
6 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
ΕΠΙΣΤHΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
|
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
ΟΧΙ |
||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
ΝΑΙ |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
ΝΑΙ |
||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
||
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές · Θα γνωρίζουν κάποιες βασικές αρχές της διαλεκτολογίας στη σύγχρονη μορφή της · Θα μπορούν να κάνουν επιτόπια συλλογή δεδομένων · Θα μπορούν να εκτιμήσουν και να αντιληφθούν την όχι πάντα προφανή σχέση μεταξύ των νεοελληνικών διαλέκτων · Θα έχουν εξοικειωθεί σε μια διεπιστημονική προσέγγιση και μέσα από τη χρήση των μαθηματικών μοντέλων |
||
|
||
|
Γενικές Ικανότητες |
|
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. |
||
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Ομαδική εργασία Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
|
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
|
|
|
||
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Διάλεκτος-Ορισμός της διαλεκτολογίας -Χρησιμότητα της διαλεκτολογίας Διαλεκτοποίηση-Παράγοντες διαλεκτοποίησης Γλωσσογεωγραφία - Γλωσσικοί άτλαντες Η διαλεκτολογική/γλωσσογεωγραφική έρευνα Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής Γενικά Χαρακτηριστικά διαλέκτων και ιδιωμάτων Φωνητική – φωνολογία-Μορφολογία - Σύνταξη -Λεξιλόγιο Η ποντιακή διάλεκτος- Η καππαδοκική διάλεκτος-Η τσακωνική -Η κατωιταλική Η κυπριακή διάλεκτος-Η κρητική διάλεκτος Ιδιώματα Τα αιγαιοπελαγίτικα ιδιώματα Τα ιδιώματα του Ιονίου πελάγους ή τα επτανησιακά ιδιώματα Τα ιδιώματα της Πελοποννήσου Τα βόρεια (βορειοελλαδικά) ιδιώματα -Τα ημιβόρεια ιδιώματα Τα ιδιώματα της Μικρασίας Περί του γλωσσικού ιδιώματος της Θράκης-Γενικά χαρακτηριστικά των θρακικών ιδιωμάτων Το γλωσσικό ιδίωμα της Σαμοθράκης Συμπεράσματα / Διδακτικές προεκτάσεις
. |
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Μεικτός: Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση |
||||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Eclass. Ppt |
||||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Εκπόνηση ομαδικής εργασίας (60%) Παρουσίαση εργασίας σε pp (40%) |
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
CHAMBERS, J.K & TRUDGILL, P. (1980) Dialectology. Cambridge, CUP. ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ, Μ., (1932) Περί της γλώσσης των Θρακών, Θρακικά Γ/183. ΑΡΧΑΚΗΣ, Α., ΚΟΝΔΥΛΗ. (2004). Εισαγωγή σε ζητήματα κοινωνιο-γλωσσολογίας. Αθήνα, Νήσος/ παραδόσεις 8. ΒΕΙΚΟΥ –ΣΕΡΑΜΕΤΗ, Κ., (1961) «Επιβάτες. Εικόνες, που δε σβύνουν. Ιστορία-ήθη και έθιμα-γλωσσάριο». Αρχείο Θρακικού Λαογραφικού Θησαυρού, Αθήνα, 1961, σ. 47-67 και Θρακικά Χρονικά, Ξάνθη, 1982/37, σ. 177-188. ΚΑΜΠΑΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΗ ΠΗΝΕΛΟΠΗ (2009) Εισαγωγή στη νεοελληνική διαλεκτολογία κατά παράδοση, Ξάνθη, ΣΠΑΝΙΔΗΣ
|
Λιγότερα
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΛΟΓΙΑ:
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η ΝΕ Διαλεκτολογία (EEΓΛΩ326 /601ΓΛΩ) προσφέρεται ως μάθημα επιλογής μετά το τρίτο εξάμηνο. Καλό θα είναι να έχετε περάσει τις υπόλοιπες γλωσσολογίες γιατί αυτό θα σας βοηθήσει-δεν είναι όμως προαπαιτούμενο. Η σύγχρονη διαλεκτολογική μελέτη μέσα στο πλαίσιο της κοινωνιογλωσσολογίας έχει ως σκοπό να εξοικειώσει τους φιλολόγους με τις ντοπιολαλιές και να τους δείξει τη γλώσσα μέσα από μια διαφορετική οπτική, πέρα από αυτήν της ΚΝε. Μέσα στα μαθήματα η παρουσίαση των θεμάτων γίνεται χαλαρά και με αναφορές σε ζητήματα διδασκαλίας της γλώσσας γενικότερα, με την αξιοποίηση του γλωσσικού θησαυρού των διαλέκτων/ιδιωμάτων. Έμφαση θέλουμε να δοθεί στα γλωσσικά στοιχεία που παραμένουν αναλλοίωτα στους αιώνες και αποτελούν πολύτιμα κειμήλια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ακόμη, μέσα στα μαθήματα αξιοποιούνται στοιχεία λαογραφίας μέσω της γλώσσας πάντα, όπως μέσω συνταγών μαγειρικής, περιγραφής εθίμων και παρουσίασης τραγουδιών. Oι φοιτητές μπορ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΛΟΓΙΑ:
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η ΝΕ Διαλεκτολογία (EEΓΛΩ326 /601ΓΛΩ) προσφέρεται ως μάθημα επιλογής μετά το τρίτο εξάμηνο. Καλό θα είναι να έχετε περάσει τις υπόλοιπες γλωσσολογίες γιατί αυτό θα σας βοηθήσει-δεν είναι όμως προαπαιτούμενο. Η σύγχρονη διαλεκτολογική μελέτη μέσα στο πλαίσιο της κοινωνιογλωσσολογίας έχει ως σκοπό να εξοικειώσει τους φιλολόγους με τις ντοπιολαλιές και να τους δείξει τη γλώσσα μέσα από μια διαφορετική οπτική, πέρα από αυτήν της ΚΝε. Μέσα στα μαθήματα η παρουσίαση των θεμάτων γίνεται χαλαρά και με αναφορές σε ζητήματα διδασκαλίας της γλώσσας γενικότερα, με την αξιοποίηση του γλωσσικού θησαυρού των διαλέκτων/ιδιωμάτων. Έμφαση θέλουμε να δοθεί στα γλωσσικά στοιχεία που παραμένουν αναλλοίωτα στους αιώνες και αποτελούν πολύτιμα κειμήλια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ακόμη, μέσα στα μαθήματα αξιοποιούνται στοιχεία λαογραφίας μέσω της γλώσσας πάντα, όπως μέσω συνταγών μαγειρικής, περιγραφής εθίμων και παρουσίασης τραγουδιών. Oι φοιτητές μπορ
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Δευτέρα, 01 Μαρτίου 2021
- Τετάρτη, 05 Απριλίου 2017
- Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017
- Κυριακή, 22 Μαρτίου 2015